Marleen Janssen Groesbeek

Marleen Janssen GroesbeekMarleen Janssen Groesbeek (1963) is beleidsmedewerker duurzaamheid bij het Corporate Governance forum Eumedion. Eumedion (dat Grieks is voor 'bewaker') behartigt de belangen van de bij haar aangesloten institutionele beleggers op het terrein van corporate governance en duurzaamheid. Het heeft als doel het bevorderen van de acceptatie en naleving van standaarden hiervan door beursgenoteerde ondernemingen en institutionele beleggers, met name in Nederland en Europa.

 

Voordat ze bij Eumedion begon, was Janssen Groesbeek twintig jaar financieel-economisch journalist. Ze werkte in totaal 17 jaar voor Het Financieele Dagblad, was chef eindredactie bij het intussen opgeheven economisch tijdschrift FEM De Week en maakte deel uit van de economieredactie van het NOS Journaal. Ze is een van de eerste journalisten in Nederland die maatschappelijk verantwoord ondernemen zagen als een blijvende ontwikkeling. Ze was betrokken bij het eerste blad over MVO, Source Magazine en heeft tegenwoordig een column in het tweemaandelijkse tijdschrift P+, people, planet, profit. Ze staat in de Trouw Top 100, onder andere omdat ze in 2001 het eerste Nederlandstalige boek schreef over het onderwerp: Maatschappelijk Ondernemen. Sindsdien heeft ze nog vele boeken gepubliceerd met thema's als leiderschap en creativiteit. Haar laatste boek is verschenen in maart 2009 en heeft de titel Duurzamer Ondernemen.

Janssen Groesbeek studeerde Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Haar scriptie ging over de definitie van immateriële basisbehoeften. De kennismaking met de filosofische stamvaders van de economie, Adam Smith en David Hume, en Nobelprijswinnaar voor de economie Armatya Sen, inspireerden haar om ook nog twee jaar filosofie te studeren.

"Jaren geleden ben ik economie gaan studeren omdat ik het mensbeeld dat uit de theorie die we op school kregen niet kon plaatsen in het dagelijks leven. Intussen heb ik geleerd dat economie een menswetenschap is die zijn uiterste best doet om het gedrag van de door emotie gedreven mens te bevatten door hem als rationeel te bestempelen. De mens is van nature niet slecht. Mensen hebben, zo blijkt ook neurologisch onderzoek, een kern met het besef van goed en kwaad. Maar ze zijn toch door luiheid, onverschilligheid, behoefte aan snelle bevrediging en onvermogen om een beetje verder vooruit te kijken, bezig hun kostbare leefomgeving te vernietigen. Met creativiteit en bewustwording en het mobiliseren van mensen kunnen we die spiraal doorbreken."

« Terug