Over Platform Pure Winst

Platform Pure Winst is letterlijk in een keuken ontstaan. In 2010 bracht Ruud Schuurs een groep van financiële mensen bijeen om samen te koken en te eten. Uit de gesprekken die er volgden, bleek dat er veel behoefte was aan het bij elkaar in de keuken kijken als het ging om duurzaam bankieren en beleggen en het delen van kennis en ervaring met producten en diensten die moeten bijdragen aan duurzame ontwikkeling. Zo ontstond het idee voor een Sociëteit waar mensen elkaar op een informele manier zouden kunnen ontmoeten. Met de steun van Agentschap NL hebben we in 2011 onderzoek gedaan naar de belangstelling voor zo'n sociëteit, maar we ontdekten veel meer.

Het financiële systeem is verzameling van mensen die zich willen ontplooien, maar niet altijd hun nek durven uitsteken. Hun duurzame potentie kan meer tot haar recht komen als ze weten dat collega's bij andere partijen ook hun best doen om meer mee te laten wegen dan alleen maar geld en hun organisatie een grote rol wil spelen bij duurzame ontwikkeling. Banken, verzekeraars, institutionele beleggers en beleggingsinstellingen  zijn nu nog allemaal op hun eigen manier bezig met het verduurzamen van hun producten en diensten. Die versnipperde aanpak maakt weinig massa waardoor het lijkt alsof de financiële organisaties nauwelijks iets aan duurzaamheid doen en dat levert weer veel maatschappelijke kritiek op.

Platform Pure Winst zet zich in om die kritiek om te zetten in een nieuw elan en de samenwerking te vergroten tussen alle partijen in en om de financiële sector. Het gaat tenslotte om het herstel van vertrouwen en het streven naar duurzaamheid in de breedste zin van het woord levert daar een belangrijke bijdrage aan.

Over de initiatiefnemers

Ruud Schuurs

Ruud Schuurs

Ruud Schuurs (1961) is onafhankelijk strategisch en organisatieadviseur op het gebied van verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Na tien jaar in de milieuadvisering te hebben gewerkt stapte hij in 1997 over naar Nuon, het grootste nustbedrijf van Nederland. Daar werkte hij in strategie, M&A en de laatste jaren als directeur Corporate Social Responsibility. Met zijn team werkte hij aan een vernieuwend beleid, dat naast de technische kant van het thema veel aandacht gaf aan de mens- en cultuurgeoriënteerde aspecten van duurzaamheid.

Lees meer »
   

Marleen Janssen Groesbeek

Marleen Janssen Groesbeek

Marleen Janssen Groesbeek (1963) is beleidsmedewerker duurzaamheid bij het Corporate Governance forum Eumedion. Eumedion (dat Grieks is voor 'bewaker') behartigt de belangen van de bij haar aangesloten institutionele beleggers op het terrein van corporate governance en duurzaamheid. Het heeft als doel het bevorderen van de acceptatie en naleving van standaarden hiervan door beursgenoteerde ondernemingen en institutionele beleggers, met name in Nederland en Europa.  Voordat ze bij Eumedion begon, was Janssen Groesbeek twintig jaar financieel-economisch journalist. Ze werkte in totaal 17 jaar voor Het Financieele Dagblad, was chef eindredactie bij het intussen opgeheven economisch tijdschrift FEM De Week en maakte deel uit van de economieredactie van het NOS Journaal. Ze is een van de eerste journalisten in Nederland die maatschappelijk verantwoord ondernemen zagen als een blijvende ontwikkeling.

Lees meer »
   
Wibo Koole

Wibo Koole

Wibo Koole (1954) is management consultant op het gebied van strategie & innovatie, verandermanagement en leiderschapsontwikkeling. Hij staat bekend als een ondernemende manager en ervaren consultant, met een sterk gevoel voor wat er op de markt en in de maatschappelijke omgeving gebeurt. Als manager campaigning en strategie binnen de Consumentenbond deed hij uitgebreide ervaring op met stakeholderdialogen en was hij medeverantwoordelijk voor de invoering van maatschappelijk verantwoord ondernemen in in testen en beleidsactie. Hij heeft vele complexe strategie- en visieprocessen begeleid, onder andere voor het Climate Action Network, Oxfam Novib, de Consumentenbond en TransForum.

Lees meer »